România va aplica din ianuarie 2021 o nouă directivă europeană care presupune o autorizare mult mai sigură a plății cu cardul online, măsură care va afecta toți operatorii din sistemul de plăți electronice, care vor solicita autorizarea plăților în doi pași.
Introdus cu scopul de a reduce fraudele din e-commerce prin adăugarea unui filtru de protecție pentru clienți atunci când fac o plată online, 3D Secure este un standard internațional de securitate pentru plățile cu cardul online.
Această reglementare unitară pentru toţi consumatorii europeni face parte din Directiva Revizuită a UE privind serviciile de plată (DSP2) şi este preconizată să contribuie la creşterea încrederii consumatorilor şi să dinamizeze plăţile electronice, mai ales în acest context pandemic în care se recomandă plata cu cardul.
Băncile şi comercianţii participanţi la sistemul de plăţi din spaţiul economic european implementează cerinţele legale, aplicând, respectiv, permiţând aplicarea unor metode de autentificare conforme cu aceste cerinţe. Astfel, comercianţii online trebuie să solicite autentificarea plăţilor prin implementarea noilor protocoale de securitate în platformele comerciale online, iar băncile emitente ale cardurilor trebuie să asigure autentificarea strictă.
Totodată, începând cu 1 ianuarie 2021 toate plățile cu cardul efectuate la magazinele online din Europa, inclusiv România, vor trece prin fluxul 3D Secure şi autorizare a plăților cu minimum doi factori (ceva ce ești – amprentă/face ID, ceva ce deții – telefon/cartelă, ceva ce cunoști – parolă/PIN), conform directivei europene.
Pentru a avea o experienţă cât mai uşoară, biometria (autentificarea cu amprentă/ recunoaştere facială) poate fi o opţiune de autentificare a tranzacţiilor, autentificare care are loc în aplicaţiile băncilor de internet/mobile banking/aplicaţiile de semnare tranzacţii (e-token) /wallet-uri. Aceasta a înregistrat o adopţie accelarată din partea consumatorilor, fiind considerată o metodă simplă şi rapidă de a efectua tranzacţiile în siguranţă,.
Pentru consumatorii care nu au acces la o astfel de metodă, băncile vor implementa şi alte opţiuni de autentificare a tranzacţiilor, de tipul unei parole statice. Fiecare emitent de carduri din România a comunicat deja sau umează să comunice clienţilor proprii care sunt metodele de autentificare a tranzacţiilor online cu cardul şi care sunt modificările aduse fluxurilor actuale.
Acest lucru înseamnă că unele tranzacții ar putea fi respinse, în situația în care magazinul online, de pe care vrei să faci cumpărături, nu a implementat acest protocol de securitate.
Având în vedere posibilitatea acordării unor derogări privind instituirea unei perioade de tranziţie în implementarea acestei măsuri de autentificare a plăţilor în anumite state europene, există riscul ca pentru o parte din tranzacţiile transfrontaliere, clienţii să întâmpine dificultăţi în realizarea acestora. Comunitatea bancară din România este în permanentă legătură cu Banca Naţională a României, în calitate de autoritate naţională de reglementare, pentru a adopta măsurile care se impun în cazul în care alte state membre UE vor acorda derogări de la termenul prevăzut de implementare.